Sunday 21 February 2016

Suzuki FXR150 Upgrade To 187cc

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. hai semua peminat motorsikal suzuki dohc.. dah lama saya tidak mengemaskini entry untuk blog ni.. masakan tidak.. berulang-ulang kali saya membaiki suzuki fxr@dugong kesayangan ni. jadi hari ini saya ingin berkongsi suka duka dan penat lelah sepanjang saya membaiki dugong tua ini..

Baiklah.. mula-mula saya akan ceritakan terlebih dahulu naik taraf cc fxr ini di bengkel..Fokus naik taraf pada masa itu hanyalah ingin memasang piston jaguh bersaiz 65mm dan high cam lhk racing.. tujuannya tidak lain tidak bukan untuk menaikkan power suzuki fxr yang lemau-lemau dan kadang-kadang power ni.. hehehehe.. tetapi bila pomen bengkel motor mengsyorkan jack up crankshaft bagi menyesuaikan penggunaan piston jaguh yang lebih pendek daripada piston standard.. maka nafsu kejahatan dan kelajuan mula timbul.. nah hasilnya... crankshaft fxr kuning hitam milik aku dijek rod supaya dapat mengurangkan kerja modifikasi.

Baik.. cerita je bosan jugak jika tiada gambar..

Baik.. gambar sebelah ni baru nak pasang piston jaguh..
kiranya head blok dah keluarkan dari motor..
Guna blok spare.. manakala blok dengan piston standard masih
disimpan untuk kegunaan masa hadapan.. hehehehe..







Baik.. dah buka enjin semua.. akhirnya suzuki Fxr 150 aku berjaya disiapkan.. namun.. terdapat beberapa masalah yang menimpa..antaranya :
1. Piston jaguh pecah pulak.. punca rasanya terlalu kuat compression..pecah bahagian tepi...ni haa gambarnya..

2.dah tukar piston jaguh lain..beli piston jaguh ori modenas..ori punya tau.. bukan cap ayam...tapi jem lagi si dugong ni.sedih woo..

3.Punca jem ? Minyak 4t keluar dari lubang breather enjin.. dah penuh airbox dgn minyak hitam.. tukar ke piston belang pula saiz 66m brand shark..Masa ni tak terfikir nak modi jaring pada crankcase untuk elakkan minyak 4t keluar dari air breather enjin...

4.Baru la siap sepenuhnya suzuki Fxr 150 ni.. itu pun kata pomen macam ada keluar asap pada ekzos sikit.. mungkin piston ring tak berapa cun.. aduii.. tak kisah la.. janji siap jugak akhirnya.. tempoh masa menunggu 6 bulan.. fuhhhh...

okay.. nantikan sambungan modifikasi aksesori pada Suzuki Fxr150 ni..

2 comments:

  1. 3.Punca jem ? Minyak 4t keluar dari lubang breather enjin.. dah penuh airbox dgn minyak hitam.. tukar ke piston belang pula saiz 66m brand shark..Masa ni tak terfikir nak modi jaring pada crankcase untuk elakkan minyak 4t keluar dari air breather enjin..

    salam, yg di atas ni modi jaring mcm mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak jaring pada lubang oil breather ke airbox.. kalau ikutkan tak perlu...hanya pasang oil catch tank je..

      Delete