Sunday 21 February 2016

Saat Gembira bersama Suzuki Fx125

















Hai.. Hari ini saya ingin kongsikan saat teruja saya bersama kapcai yang
baru saya beli tempohari.. Suzuki Fx125 "The Suzuki Fx125 Cyber Sport"
Motosikal ini merupakan satu-satunya kapcai 125cc di Malaysia, bahkan di dunia bernadikan enjin DOHC ( Double Overhead Camshaft ) satu konfigurasi berprestasi tinggi yang kebiasaannya dipasang pada enjin motosikal berkuasa tinggi. Tapi, enjin Dohc ini sudah dipasang pada kapcai.

Kebaikan menggunakan Suzuki Fx125 ini berbanding Suzuki Fxr150 saya sebelum ini ialah motosikal kapcai ini lebih mudah dikendalikan dan amat bersesuaian  untuk digunakan di jalan bandar dan sekitar taman perumahan..

Sejarahnya bermula dari urusan pembelian motor Suzuki Fx125 ini dengan abam TMJ Idris di bandar Seri Permaisuri di Cheras.. Segala dugaan dalam perjalanan seperti bertolak dari Kluang jam 3 pagi dan tidak biasa dengan jalan sekitar key el tidak mematahkan semangat saya untuk memiliki Suzuki Fx125 ini..

Baik.. tak payah banyak cerita, ni la bukti akad ijab dan kabul antara pembeli dengan penjual..
Selesai je urusan jual beli pada jam 10.30 pagi, 15 Januari 2016.. maka Suzuki Fx125 ini bersedia untuk ditunggang ke Kluang, Johor. Hahaha..masa nak balik sesat la jugak nk cari highway Sungai Besi.. Berhenti jap buka Waze baru jumpa.. kehkehkeh.. tu la.. tak pernah turun area central TTS dengan geng suzuki..

Bertolak jam 11.30 pagi.. sampai ke Kluang lebih kurang jam 5.00 petang.. Masa 5 jam diambil kerana cruise speed cuma 90kmj ke 120kmj sahaja.. takut nak full throttle lama2.. kalau rosak termenung la nak minta tolong orang lain kt highway..

 Handling memang best.. bawa speed 120kmj memang x goyang..chasis yang agak mantap.. top speed dapat 160kmj.. tapi ada ralat rasanya.. test dgn gps dapat 115kmj je sebenarnya..kehkehkeh.Okay, payung gambar sikit..
Masa ni dah sedia untuk dibawa balik.. brek dah check, minyak hitam dah tambah, mentol dengan signal semua ok.. allright.. ride to southern!!!

 Masa ni isi minyak di Stesen Shell Sungai Besi.. Perasan tak ada 2 botol minyak spare.. kehkehkeh.. tak pandai bajet minyak lagi sebab selalu refill Suzuki Fxr150 rm12.. terus full throttle... tak payah jeling2 meter minyak..

 Ni masa kat bawah jambatan selepas RnR Pagoh.. Hujan lebat selebat lebatnya.. Nama pun rider.. ni la asam garamnya kalau ride..hehehe
Kesimpulannya ride Suzuki Fx125 ni kos minyak petrol lebih kurang rm24 dari Plaza Tol Sungai Besi ke Plaza Tol Ayer Hitam..jarak perjalanan 340km..
Entry seterusnya aku akan kongsikan modifikasi blower lc dan mentol led pada Suzuki Fx125..nantikan
Sekian..

26 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. hahaha..tu dia abam pie selaku pomen dan tuner fx125 adx dah munculkan diri.. terima kasih sebab sudi mencemar duli untuk fx125 saya ni.. kehkehkeh

      hahaha.. mmg betul tu abam shahrin.. sejujurnya tiada kapcai 125cc yang boleh outmeter dgn mudah seperti fx125 ni kecuali dah modi la..masa bawa kat highway power fx125 ni datang masa high rpm.. tapi saya tak high rev la.. sebab lone ranger masa bawa balik ke johor tu...

      Delete
  2. terbaik abam lejendary of fxr150..tambah koleksi lak tu..fx125 xheran dpt topspeed 160..ralat gps tu abaikan...hakikat speed fx125 xlari 140kmh keatas.
    saya percaya fx yang dibeli ni menepati ckri standard yang di ingini..hasil tangan otai tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih abam jang1703...hehehe..
      nak merasa kapcai dohc 125cc..
      yup..motor kapcai 125cc lain susah nak dapat out meter mcm fx125..rasanya sebab fx125 ni pakai enjin dohc jadi power dia pada high rpm..
      hahaha meter fx125 saya biol sikit kot..
      yup..mmg hasil tangan otai abam pie.. brapa byk kapcai saya tapau masa highway dri key el ke ayer hitam..

      Delete
  3. Salam saya amat berminat dengan motor ni...cuma kalau rosak takut part susah...ada tips x macam mana nk tau kondisi motor yg masih ok...bercadang nak beli ni...kalau dpt yg std lagi bagus...mcm yg abg ni punya ����

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam..terima kasih bro hasnul faisal kerana sudi membaca blog saya yang tak seberapa senonoh ni.. hehehe nubis lagi update blog ni..

      motor suzuki fx125 ni memang kapcai yang paling power dan best untuk ditunggang berbanding kapcai lain sebab konfigurasi sistem dohc.. cuma kena pastikan enjin dlm keadaan smooth sebelum beli.. baik ni saya kongsikan tips membeli suzuki fx 125 ni :

      1.Pastikan test drive motor suzuki fx125 ni..maksudnya try accelerate dgn brek masa test drive..jadi blh tahu kondisi motor.
      2.Dengar bunyi enjin masa idle.. ada bunyi kasar atau tidak..nak senang, masa enjin idle, tutup lubang ekzos dgn kasut, blh tahu kondisi enjin teruk atau tidak..kalau bising sedikit kira standard la.. kalau bising sangat mcm ada bunyi rod kena check balik.
      3.check bhgian enjin ada leaking atau tidak.. kalau ada leaking kena check dgn owner.
      4.spare part suzuki fx125 tak ada masalah.. kalau bro hasnul duduk area key el.. contact je fb encik Rosli. Beliau menjual semua part baru dan original suzuki fx125
      5.kalau nak beli part yg seken hand, boleh masuk group fb dan wassap suzuki fxr150,fx125,belang.nnti saya blh tlg add.. hehehe
      6.range harga suzuki fx125 antara 2.5k hingga 4.5k.. ni ikut kondisi motor la.. kalau yang dah convert 150cc dan ke atas mmg harga dari 4.5k ke 6k pun ada..
      7.Pastikan ada duit spare 1k utk beli part sekiranya motor ada problem.

      Delete
  4. Salam Tuan, saya nk tanya sikit buley? Saya ada sebijik fx125 nih std jer kot, skang nih saya nak lah upgrade sikit2 tp tak byk ilmu, if saya ada 1k, apa yg perlu diutamakan nak spend 1k tuh terlebih dahulu? Mmg noob gila pasal motor, cuma tahu sikit2 yg fx nih mmg mantap kalau bikin. Tlg yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkslm..terima kasih krana mengunjungi blog yg tak seberapa ni..kalau bro dh ada modal 1k,blh dah tu convert 150cc.. 1k blh dpt
      1. crankshaft fxr rm250,(crankshaft fxr guna pin lgi besar dri fx125,pin rod fxr saiz 16,pin fx125 saiz 15 )
      2.camshaft fxr rm250 (power dgn deliver tu lebih sikit dari fx125 )
      3.blok fx125 blh tukar sleeve fxr jdi blh masuk piston 62mm
      3.baki rm500 utk kos overhaul..
      Saya pun newbies jgk psl fx fxr ni..tpi ada la sikit ilmu dari otai2 dgn pomen..jdi blh la share

      Delete
    2. Ooh alhamdulillah, nnt saya cuba, ada mana2 kedai yg recommended x, saya kt puchong.

      Delete
    3. kedai area key el saya tak pasti sebab saya duduk area johor..kehkehkeh... kalau nak cari fx rebuild try cari kat kedai commerce kenneth kepong...katanya sebelah kilang papan.. new old stock fx125.. tapi kena hutang la sebab harga kedai tu jual 6k 7k jugak.. ni maklumat dari geng-geng suzuki la..
      kalau nak save bajet cari atas tangan orang...

      Delete
  5. Salam bro, da grup wassap suzuki fx 125 x? Boleh add saya masuk x? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkslm..group wassap fx125 yang saya join bergabung dengan group wassap suzuki fxr dengan suzuki belang.. boleh pm saya nombor contact bro narz di facebook saya di Riduan Shuttler.. nanti saya tolong add..

      Delete
  6. Salam bro, da grup wassap suzuki fx 125 x? Boleh add saya masuk x? Hehe

    ReplyDelete
  7. rindu la kat natang ni, apa update terbaru oit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiki..busy sikit dengan kerja di sekolah bro shahrin.. insyallah..entry terbaru tentang siri konvoi dengan fx125..

      Delete
    2. Kiki..busy sikit dengan kerja di sekolah bro shahrin.. insyallah..entry terbaru tentang siri konvoi dengan fx125..

      Delete
    3. Aippp mana ada nk jual..xada la..

      Delete
    4. Aippp mana ada nk jual..xada la..

      Delete
  8. Asssalamualaikum Ridduan,saya ada pertanyaan,saya nk tanya kedai yg pakar fx n suzuki area kluang,saya tengah buntu mencari nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkslsm bro azmir..sorry baru tengok blog.. dah lama tak buat entry baharu.. oka saya dah wassap no bro azmi.. kt kluang ada sifu dohc suzuki abang ismail

      Delete
  9. Nie no contact saya 0127006411 harap2 dapat bantu sy...tgh buntu

    ReplyDelete