Wednesday 1 April 2020

Ride Solo Suzuki FX125 Kota Tinggi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. sempena PKP fasa kedua ni.. saya akan share beberapa siri ride Suzuki FX125 dan Suzuki GSXS750 bagi mengisi masa lapang.. ada 2 minggu lagi wweehhh.. hahahaha...

Ride ini saya bergerak solo je sebab misinya mencari part Suzuki Fx125 di kedai scrap Bam Foo, Ulu Tiram..mula tayar golek lebih kurang jam 11 pagi dari Kluang.. singgah bandar T6 untuk menyejukkan tekak jap..
masa ni fx125 saya standard badak lagi.. 125cc tulen, original, pure.. hahahaha.. tak ada main tipu2 punya la beb... hahahahahah..motor standard 125cc.. dari Kluang ke Ulu Tiram akan melalui jalan Felda Ulu Tebrau.. sempat menyahut seruan ilahi dan hujan yang membasahi bumi membantutkan seketika perjalanan si kecil 125cc dohc malaya ni..

ni gambar masa menunggu hujan reda di surau Felda Ulu Tebrau.. menunggu dan terus menunggu.. hujan reda.. ayuhhh aci sesondol berkembar.. kita jalaaaannn.. lebih kurang jam 4.30 petang baru sampai kedai scrap Bam Foo, Ulu Tiram.. cari punya cari part.. tak jumpa daa..tak ada rezeki.. part yang ada pun mahal... terjumpa Suzuki FXR150 tinggal rangka dan enjin bawah je.. head kena sebat dah.. kata tokey India ni ada seorang buyer dari Kuala Lumpur kasi borong habis head dohc.. herrrmmm siapala gerangannya orang itu yeak ??...

dapat disc rg je daa...rm15... hahahaha.. sebab disc asal fx den dah tak rata.. brek tak grip... boleh la..asalkan ada barang..misi dah sempurna.. so nak balik Kluang terus ke ni ? aaiiipp.. alang2 aci sesondol berkembar ni berjalan.. saya teruskan perjalanan ke Teluk Sengat, Kota Tinggi.. jauh jugak dari Ulu Tiram ke Teluk Sengat.. lebih kurang 75km.. so layan gambar di bawah

 ni masa separuh perjalanan.. Jambatan Sungai Johor.. jambatan kebanggaan rakyat Johor.. Jambatan ini menghubungkan Penawar dengan Pasir Gudang dengan merentas Sungai Johor melalui Lebuhraya Senai Desaru.. masa ni panasnya lit-lit weeehh.. perasan tak ada bekas plastik biru tu ? hahahahha.. tong minyak spare jika berlaku perkara tidak diingini..dulu pakai Suzuki FXR150.. isi minyak rm15 pulas throttle terus tak payah was-was nak jeling meter minyak.. 15 Liter weeeehh..

ni dah sampai Teluk Sengat.. apa lagi photo shoot la.. angle shoot memang cun.. Suzuki FX125, si kecil dohc 125cc Malaya berlatar belakangkan Jambatan Sungai Johor...memang kenangan manis masa ni.. dah la ride solo.. masa ni dah petang rasanya.. lebih kurang jam 5.30 petang gitu..
 Dah jiwa seorang pendidik Sejarah.. jadi jiwa sejarawan tu memang tak boleh tinggal.. singgah sebentar di Muzium Kota Johor Lama..sayang muzium dan tutup.. lewat sangat sampai..

 ikoniknya kota bersejarah ini ialah ia satu-satunya kota kerajaan Johor Riau yang masih bertahan semasa serangan Portugis dan Acheh.. sisa kota dan tapak meriam masih lagi wujud masa kini. dan kota ini mempunyai kedudukan yang strategik kerana boleh mengawas pergerakan keluar masuk kapal dagang kerana terletak di atas kawasan bukit di muara Sungai Johor..

Jadi tak dapat masuk muzium, photoshoot je la kat signboard pun jadiiikk....hahahaha..




Hari pun dan mula petang.. lets go bebeh.. balik ke Kluang.. jarak dari Teluk Sengat, Kota Tinggi ke Kluang dekat 130km jugak tu.. semoga selamat perjalanan balik.... untuk pengetahuan semua.. jalan dari bandar Kota Tinggi ke Kluang akan melalui jalan yang sunyi sepanjang 40km.. seeraammm meeeehh...
Tengah perjalanan berarak awan mendung nan kelabu.. eh macam lagu ni.. huhuhuhu.. masa ni memang pulas throttle jugak.. menten 130kmj 140kmj jugak la.. akhirnya si kecil dohc suzuki ini terpaksa mengalah dengan ketentuan Tuhan...hujan lebat membasahi bumi bermula dari Felda Linggiu lagi.. kerana tiada tempat berteduh dan pandangan semakin kabur, saya singgah di stesen minyak Shell di Felda Penggeli Timur.. masa ni dah waktu maghrib rasanya.. berehat jap..tunggu hujan reda.. barulah saya meneruskan perjalanan ke Kluang..



 Sampai bandar Kluang lebih kurang jam 9 malam.. kerana cuaca hujan renyai-renyai yang membataskan pandangan dan jalan yang licin.. Kesimpulan daripada ride solo ini ialah memang sakit punggung bawa mtr 125cc.. memang kena upgrade..hahahaha.. yg best aci sesondol berkembar ni enjin tak stress masa saya pulas full throttle.. mungkin sebab 125cc dan tiada modifikasi.. kos minyak petrol pula lebih kurang rm20 ringgit sahaja.. petrol spare memang saya tak guna sebab topup jika memerlukan je.. sebab tu akhirnya diy tangki petrol spare kat bakul depan.. nantikan entry ride seterusnya..






6 comments:

  1. Terbaik bang.teruskan menulis.. Suzuking tetap raja di hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tuan.. musim PKP fasa dua ni.. tak ada kerja dah nak buat..menulis la apa lagi... hahahaha

      Delete
  2. Tebrau ke Desaru akan lalu jambatan ni? Apa apa pun terbaik Suzuki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari kluang-ban foo ulu tiram ni tuan.. mesti lalu felda ulu tebrau.. lps ulu tiram nak balik kluang.. saya jalan ke teluk sengat kota tinggi dulu baru balik kluang.. terima kasih tuan support..

      Delete
  3. Tumpang tanye..
    Boleh ke belang guna fork dan handle fx125 1set..coz ade projek nak convert belang jd fx125..hehe..
    Nak bli moto bebanyak bini marah

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je tuan.. tapi bukan plug and play la.. kena modi.. barang seperti fork dan handle fx125 tu pun barang rare tuan.. susah nak dapat woo... alah pujuk la orang rumah tu sikit... hehehehehe..

      Delete