Wednesday 1 April 2020

Pandu Uji Suzuki GSXS750 Malaysia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. hari ini saya akan mengotakan janji saya dalam entry sebelum ini untuk membuat review atau pandu uji Suzuki GSXS750 ABS yang telah saya miliki 2 tahun yang lepas..
Saya akan beri komen dan pandangan dari aspek ;
Harga
Penjagaan/maintainance
Kawalan/handling
Kelebihan
Kelemahan

Harga
Harga untuk sebuah mesin middle class naked big bike suzuki ini lebih kurang RM49,900.. Siap on the road RM54,000 jugak la.. bagi saya harga agak mahal sikit berbanding motor big bike middle class lain kerana julat harga pengeluar lain antara rm40,000 sehingga rm49,000. Hal ini tidak lain tidak bukan ialah motor big bike naked Suzuki GSXS750 ABS ini diimport sepenuhnya daripada Jepun.. jadi cukai yang tinggi kat situ la yea.. jadi saya tidak akan membandingkan gsxs ini dengan motor big bike dari pengeluar lain kerana tiada motor dari pengeluar lain yang diimportnya sepenuhnya dari Jepun mempunyai kapasiti cc yang sama dgn gsxs ni.. sebab itu di youtube perbandingan Suzuki GSXS750 biasanya digandingkan dengan Yamaha MT09 dan Honda CBR650..
 Haaa..tengok harga di mudah.. boleh tahankan harganya..
ni saat saya memiliki Suzuki GSXS750 ni.. sang serikandi cintaku yang tolong hantarkan untuk ambil motor ni..


Penjagaan/Maintainance
Penjagaan motor big bike 4 silinder memang agak mahal kerana faktor 4 inline.. minyak 4t yang diperlukan ialah 4 liter.. pemilik gsxs disarankan menggunakan minyak 4t full sintetik atau sekurang-kurangnya semi sintetik la.. harga dari RM50 ke RM110.. jadi jika dikira julat harga minyak 4t untuk Suzuki GSXS750 ini dari RM200 ke RM300.. Jika tiba masa menukar penapis minyak kena la tambah dari RM40 ke RM70 yang menjadikan anggaran servis Suzuki GSXS750 ini dari RM250 hingga RM340..jenama minyak 4t pula rasanya tidak perlu saya bahaskan di sini sebab memang banyak jenama yang terbaik untuk big bike ni seperti Motul, Silkolene, Liqui Moly, Bell Ray, dan macam-macam la.. asalkan anda pakai gred minyak 4t yang sesuai dengan motor anda..
saya pula memilih minyak 4t ni.. minyak 4t ni warna merah.. memang paaddduuu.. tapi harga pun boleh tahan.. dari RM50 kepada RM70 mengikut kedai dan tempat..

Selain minyak 4t, penjagaan motor big bike yang anda kena ambil tahu ialah masa menukar tayar..Tak lain tak bukan kos menukar tayar motor big bike hampir 3 kali ganda dari kos tayar kapcai.. kos untuk tayar hadapan dan belakang ialah RM1000 ke RM1200.. Harga ini mengikut kedai tayar dan tempat jugak la..Suzuki GSXS750 ini dibekalkan dengan tayar standard Bridgestone Battlas S21.. Memang mantap dan paaaduuu untuk layan koner dan hujan kerana tayar ini memang khas untuk layan koner.. tak cayaaa ?? haa tengok den sedut dari laman web Bridgestone;




thread bunga pun macam tu je la.. dah tayar ni memang terbukti sangat mencengkam dgn kuat di jalan Yong Peng-Paloh yang menjadi jalan saya mengasah skill koner yang tak berapa bagus.. dan saya sentiasa sematkan dalam hati.. layan koner di jalan awam jangan membahayakan pengguna jalan raya yang lain dan tahu tahap kita (know our limit)..

Jarak yang saya dapat untuk tayar s21 ini hanyalah 12,000km perjalanan sahaja.. lepas tu dah mula bunga tayar dah mula haus..ringkasnya jarak mileage untuk tayar layan koner ni 12,000km ke 15,000km je.. jadi sekiranya anda mempunyai bajet yang rendah.. elok la gunakan tayar touring.. harga pun tak mahal macam tayar layan koner.. dan mileage boleh pegi sampai 18,000km ke 22,000
km..

Ni tayar belakang.. bunga tayar dan tinggal sikit je tu.. lebih kurang 30% je.. nak pakai sampai bunga licin boleh.. tapi kena hati-hati terutamanya semasa hujan tayar dah mula goyang-goyang inul.. dan tayar kondisi macam ni elakkanlah dari bawa laju lebih dari 160kmj sekiranya anda tidak mahu menemui Ilahi dengan lebih cepat..

ini tayar hadapan.. mileage baru 7000km dan tinggal 40% je bunga tayar..Penjagaan lain motor big bike ialah spoket dan rantai.. Bagi saya, rantai dan spoket mempunyai jangka hayat yang jauh..dengan mileage 20,000km ni pun spoket dan rantai masih lagi dalam keadaan baik..jangkaan saya spoket dan rantai boleh menjangkau 25,000km ke 35,000 km sebelum tiba masanya untuk ditukar.. harga plak daripada lingkungan RM350 ke RM550 untuk 1 set spoket dan rantai.. ini pun saya dapat dari nasihat bikers yang lebih berpengalaman kerana motor big bike seeloknya kena tukar 1 set.. jika tidak.. anda akan menghadapi masalah pada spoket nanti.. apakah simptom rantai mesti ditukar ? bila rantai motor anda sering kendur walaupun telah ditegangkan..

Penjagaan lain untuk motor big bike macam biasa la.. windshield atau penghadang angin terutamanya motor big bike naked.. kerana selepas kelajuan 160kmj, dada akan berasa sakit apabila melawan rintangan angin yang kuat.. sebab itu motor big bike naked sangat membutuhkan windshield.. hehehehe.. Slider juga sangat penting untuk mengelakkan kerosakan teruk kepada motor big bike anda sekiranya ia jatuh semasa parking atau mengalami kemalangan. dan akhir sekali cover radiator...
haaa.. kan nampak lebih macho kan bila dah pasang windshield..
Ini pula contoh slider yang dipasang pada frame Suzuki GSXS750.

Kawalan
Motor big bike sememangnya agak berat berbanding motor 250cc ke bawah.. Percayalah.. dengan berat 213kg, Suzuki GSXS750 ini agak sukar dikendalikan semasa nak parking mahupun membuat pusingan U..sebab itu banyak big bike sport mempunyai berat yang ideal iaitu 170kg ke 195kg sahaja.. dan saya selalu mengambil langkah selamat dengan turun dari motor dan menolak motor terutamanya semasa nak parking.. tips yang diamalkan untuk membuat pusingan U atau membelok.. saya akan keluarkan kaki untuk mendapatkan keseimbangan semasa membuat pusingan U mahupun membelok.. Ingat, anda nak belok atau pusingan U menggunakan jentera berat lebih 200kg.. bukan motor kapcai seberat 90kg yea..tak faham maksud keluarkan kaki ? alaaa macam rider motoGP selalu buat sebelum ambil koner tu..

Tapi kelebihan motor big bike Suzuki yang mempunyai berat 213kg ni, motor memang sangat stabil semasa kelajuan 160kmj ke 200kmj.. lebih 200kmj saya dapat merasakan vibrate yang agak kuat akan terhasil.. ini normal la..benda dah bergerak laju.. mesti ada getaran la kan..so kena la pegang handle kuat2..

Kelebihan
Secara jujurnya Suzuki GSXS750 ni tiada la banyak kelebihan berbanding motor big bike pengeluar lain.. Ciri istimewanya pun biasa2 je la.. Ada ABS, traction control.. anda boleh guna TC untuk cuaca hujan, cuaca normal, untuk trek, dan offkan terus TC..lain-lain ciri biasa je la macam Low Rpm Assist dan ABS.. ni tak payah jelaskan kot..Kelebihan lain pun sama macam motor big bike naked 4 inline lain.. boleh maintain cruise speed 160kmj ke 180kmj dengan santai..rpm 6,000 ke rpm 8,500 masa ni..enjin tak stress la bandingkan 2inline dan v twin.. lebih 200kmj ada ngerang sikit la enjin.. max RPM gsxs ni 11,500 rpm.. fuuuhh tu speed mau 250kmj  260kmj kot.. saya berani bawa 210kmj je.. nak pulas tak berani daahh.. hahahahaha..


Meter full digital..sejibik2 macam fxr150.. mileage baru 82km je.. huhuhu.. masa ni bau kedai lagi...hahahahaha

Kelemahan
Motor big bike naked ini ialah jenama Suzuki.. itu lah kelemahannya.. hahahahha.. harga seken untuk gsxs lebih kurang RM35,000 je.. memang kaw-kaw turun harga.. dan macam biasa la.. persepsi rider Malaysia, "apa barang pakai Suzuki ??"...hahahahaha baik dari kapcai ke big bike..

Panjang sangat dah ni menulis.. rasanya ini jela pandu uji dan review yang saya boleh bagi untuk jenama yang dipandang sinis oleh rider Malaysia..

layan video kali pertama bawa motor ni







21 comments:

  1. Hi riduan, you owner Gsxs750 ni kan?

    ReplyDelete
  2. Ya tuan... saya pemilik gsxs750 ni...baru belajar lagi bawa big bike ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I see. Coz I'm planning to get one but still comparing others.

      Delete
    2. if you a true fan suzuki.. i strongly recommend this bike or gsxs1000.. if you want more power and stylish bike you should go for kawasaki z900 or yamaha mt09..

      Delete
    3. So far what's the best highest speed you clocked and what you think about the top speed?

      Delete
    4. my priority is not the top speed.. i prefer this big bike because it is model from suzuki.. i just clocked 210kmh only.. this naked bike can reach 240kmh to 250kmh.. its normal for naked bike 650cc to 750cc can reach this top speed..i have mentioned early, if you want true top speed.. go for kawasaki z900 or mt10.. its the naked bike can reach 240kmh to 260kmh..

      Delete
    5. Thanks for sharing... Selamat Hari Raya...

      Delete
    6. welcome.. selamat hari raya

      Delete
  3. Hi tuan
    Video yong peng - paloh laluan tu berhantu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai tuan.. waktu siang masih banyak kenderaan yang lalu lalang.. kerana jalan utama menghubungkan pekan paloh dan yong peng.. jika malam terutamanya selepas pukul 10 malam.. tidak dinasihatkan melalui jalan ni tuan.. sepanjang jalan banyak perkuburan Islam, jirat Cina, dan Kristian.. memang berhantu jalan ni..

      Delete
  4. Selamat Hari Raya Haji... How's Raya so far? Ade pergi ride bang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya haji tuan.. raya macam biasa je.. tak ada ride.. hehehehe.. nak plan ke bukit fraser ni

      Delete
  5. Wow.. Nice.... I went for solo ride back teluk Intan during merdeka eve... Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. great ride bro.. now is rainy season.. please use traction control number 3.. hehehehe safe ride

      Delete
  6. Hi riduan, I finally paid deposit for the bike.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wooo.. good job bro.. feel the best middleweight bike suzuki..so what is your first impression about this bike ?

      Delete
  7. Berat gile... Haha... Bro where you living? Maybe we can meet up? Nak minta tunjuk ajar and belajar from you.. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..nak parking dan selit susah sikit.. tapi lama2 biasa la tu.. big bike naked 200kg ke atas mmg rasa beratnya... sebab tu jentera big bike sport berat bawag 200kg... saya tinggal di kluang johor.. huhuhu.. saya pun baru 2 tahun menunggang big bike ni tuan.. ciput je pengalaman yg ada..

      Delete
  8. From Kluang.. I see... Don't mind to leave me your contact? We chat in Watsapp much faster and easier.. Can email me if you feels not convenient to leave here..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah...i am johorean rider...hahahaha... its okay... this is my number... 013 4126539...

      Delete