Monday 13 April 2020

Konvoi Suzuki Fx125 Fxr150 Gsxs750 ke Melaka

Assalamualaikum dan selamat sejahtera peminat motor terutamanya motor suzuki.. kenapa ? sebab peminat suzuki je akan baca dan cari maklumat berkaitan motor suzuki.. biasanya la.. hahahahaha.. baik, entry kali ini saya nak kongsi siri konvoi Suzuki FX125 FXR150 GSXS750 saya ke Melaka.. kalau dihitung, dikira, ditambah, dibahagi, lebih daripada 5 kali saya konvoi ke Melaka dengan Suzuki FX125 dan Suzuki FXR150 ni..

Tak lain tak bukan kerana Melaka terkenal dengan lokasi tempat makan yang viral dan saya mempunyai rakan permotoran Suzuki yang aktif di sana.. di Kluang ni dah suam-suam kuku dan semangat permotoran Suzuki.. masing-masing bawa haluan sendiri.. apa boleh buat..

ni masa mula-mula pakai coverset hijo.. memang biasa-biasa je luaran Suzuki FX125 masa ni.. memang huduh... ni ride ke Melaka sempena cuti 16 September Hari Malaysia.. bersama otai abam Aegig..ex pengguna Suzuki FXR150 dan FX125.. dah beralih arah ke Fzi katanya..ride santai je masa ni.. menten speed 130kmj je..abam ni dari Johor Bahru.. den macam biasa tunggu exit tol Ayer Hitam.
Misi abam ni mencari kuih keria antarabangsa Melaka.. tapi sayang.. tutup plak time cuti umum.. apedarr...tak ada rezeki.. ngeteh je la dengan geng Suzuki Melaka..

Geng Suzuki Melaka yang sambut antaranya abam Uwais, Nurman Best dan Haziq evo10...dah slow main suzuki ni katanya lepas dah ada evo10.. hehehehe..ngeteh santai je la di pantai Klebang.. lepas tu balik Johor..
Kali ni konvoi solo je dengan Suzuki GSXS750.. Lesen pun L lagi tau.. hahahaha.. Rule of Blue.. Suzuki Way of Life..Suzuki naked bike and mini hayabusa..saudara Hakim memang aktif menyambut saya kalau konvoi ke Melaka masa ni.. misinya ialah mencari makanan ni.. paadduuuu
Cendol Kampung Hulu Melaka..memang sedap dan berbaloi.. masa datang ke sini pun dah petang sebab waktu paginya hujan..
Wefie la apa lagi.. 2 beradik ni memang jiwa Suzuki... pantang saya ada konvoi ke Melaka, memang dorang la yang sambut.. hahahaha..
malamnya kami sambung makan lagi di Asam Pedas Mahkota Taman Laksamana.. fuuhhhh memang pedas dan sedap.. sebab tu 3 sekawan ni bulat-bulat.. asyik makan je.. hahahahahaha
Rule of 3 Blue Suzuki.. ketiga-tiganya mesin Suzuki.. time nak balik ni.. dorang siap hantar den stesen minyak sebelum masuk tol Ayer Keroh.. memang respek dorang ni.. kalau member lain mungkin lantak kau la bro.. pandai-pandai la balik sendiri...
Konvoi kali ni dengan Suzuki FXR150.. Masa ni elok lagi mesin ni.. masa ni solo je dari Johor.. bawa pun slow je sebab solo je..menten 130kmj je.. saya selalu beringat kalau konvoi solo jangan bawa motor macam nak berlumba..kalau rosak kat highway mau garu kepala nak minta tolong orang lain..
Misinya mencari Coconut Shake Batu Berendam.. saya lebih suka minum kat sini banding Klebang sebab orang tak ramai.. malas weehh nak bersesak-sesak semata nak minum je..
lepas minum..singgah rumah abam Uwais Melaka di Bukit Katil.. macam biasa saudara Nurman yang guide jalan.. masa ni warna asal lagi FXR150 ni.. sekarang dah warna putih rasanya..
Masa ni ride ke Melaka untuk urusan tukar nama di JPJ.. tengok Suzuki FXR150 tu dan tukar warna putih.. dah hensem.. eh FX125 tu pun sama.. dah tukar tema motogp Suzuki.. hehehehehe.. masa balik dari Melaka test top speed FX125 reput ni.. dapat la meter 157kmj.. gps dapat 141kmj je.. boleh la.. spec pun 162cc je kan..#takslowsangattaklajusangat..hahahahaha

Seterusnya konvoi ramai-ramai ke Melaka.. kali ni ramai yang join dan agak meriah.. abam Aegig, Ghazi, abam Ehsan, Firdaus, Nurman Best, Hakim, Haziq Evo10, dan seorang lagi rider FXR150... rasanya adik abam Uwais..port ngeteh ? macam tak biasa.. ke Coconut Shake Batu Berendam la.. hahahahaha
Lepas tu singgah Asam Pedas Kota Laksamana lagi.. dah 2 kali repeat ke sini weehh...memang konvoi ni makan je kerjanya..
kami antara pelanggan yang pertama sampai sebab kedai baru buka..nampak sangat lapar dah tu...
jentera Suzuki yang hadir.. 1 je jentera yamaha Fzi..
yang sebelah kiri dah cuci tangan FXR150.. yang tengah pun sama.. yang sebelah kanan je masih maintain lagi..

Seterusnya konvoi ke Melaka lagi.. kali ni sempena majlis raja sehari sahabat BelangR 150 Haziq Evo10.. panas lit-lit weeh masa ni.. macam biasa saudara Hakim, Nurman Best dan abam Uwais bawa ke majlis ni.. di Lendu rasanya.. lepas makan nasi minyak pengantin ambil gambar semua.. layan coconut shake dan sotong hijo.. gambar sotong dan coconut shake tak disertakan hahahahaha..
ni parking kat Coconut Shake Batu Berendam.. memang port wajib dah kalau ke Melaka mesti singgah sini.. hahahaha.. tapi sejak kena diabetis, dah jarang singgah sini.. hahahahahaha..

 
Antara jentera Suzuki yang hadir... semua power-power tu.. jangan main-main..

Part yang sering saya bawa setiap kali konvoi solo ni la.. Raymin FlatFix yang boleh pam tayar yang bocor dengan mudah dan cdi spare..
 Raymin ni sangat berguna di kala kita ditimpa musibah... setakat ni saya dah guna 3 kali pada tayar kereta..pada motor belum pernah kena lagi.. harga rm45 ke rm50 gitu.. memang cepat dan sangat membantu.. bayangkan kalau kereta atau motor anda tayar pancit di tempat gelap dan bahaya.. dalam masa 5 minit je boleh settle masalah tayar pancit ni.. goncang botol ni.. buka penutup tayar..tekan spray botol ni.. settle...
 cdi Cheetah Power ni memang cdi aftermarket yang terbaik di pasaran untuk enjin Suzuki.. sangat top selain BRT, Predator.. memang boleh jejak 13k rpm dengan cdi... reliable pun boleh tahan.. dah 4 tahun pakai dari 2016 pada Suzuki FX125 sehingga sekarang.. abam erwin.. ada komisyen tak ni ? hahahahaha...
Ini pula tank extra untuk pergi lebih jauh.. memang kalau ride ke Melaka saya akan pasang tank ni.. beli dari owner FX125 Kuala Lumpur..kapasiti tank ni 2.8 liter.. campur tank asal 4.6 liter.. boleh pergi lebih kurang 180km dengan menten speed 130kmj.. boleh la kan ? tapi masa balik dari Melaka saya pernah kena sergah dengan polis yang buat road block di Ayer Hitam.. dikatanya saya bawa bom dan nak gari.. hampeh punya polis.. road block polis setakat ni berjaya lepas.. cuma roadblock JPJ je belum pernah cuba lagi.. rasanya memang konpom kena saman...adduii...
lepas tu riki-riki di internet.. terjumpa 1 owner Suzuki FX125 modi extra tank di mudah.. boleh tahan besar dan kemas.. ni rasanya kapasiti tank mahu 8 liter ke 10 liter weehh..gambar dari tepi
kalau dapat tank extra ni.. fuuhhh rasanya Ayer Hitam ke Seremban sekali hembus je weehh... kalah motor tangki depan... hahahahahaha..

baiklah rasanya di sini je la entry kali ni.. 

















8 comments:

  1. Terbaik brader.. Suzuki terus buas

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tuan sudi support blog suzuki ni...

      Delete
  2. Rindu kenangan bersama fxr150&fx125(cc lain).

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena buat comeback tuan.. beli dan cari lagi... hehehehehe

      Delete
    2. Salam tuan. Blh bgi info bengkel yg bikin Sfx125? Sya d JB. Klu kluang pon blh

      Delete
    3. salam tuan.. di jb boleh cari di fb nama Asnol samjb.. dia bekas pomen service centre suzuki jb..di kluang ada bengkel di ayer hitam mohd hazeem.. boleh wassap saya 013 4126539.. nnti saya jelaskan

      Delete
  3. Fx125 sya stendet ori jer. X penah overhaul

    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaik tuan... standard pun masih gagah lagi yea.. teruskan bela suzuki fx125 ni.. kita sama2 jaga motor agar terus relevan di zaman fuel injection ni..

      Delete